Heja demokratin!

Imorgon har jag möte på förmiddagen med både kommunfolk, regionfolk och riskkapitalbolag för att prata och resonera om hur tillgången på kapital ser ut i Växjö och i regionen. Det ska bli spännande och kanske lite passande sådär efter en tvådagars budgetdebatt. Och det bästa av allt, imorgon är det bara en dag kvar innan en veckas semester för mig och döttrarna. Jag erkänner att det ska bli lovely på alla sätt.

Det kanske inte kom som en överraskning att vårt budgetförslag inte vann i fullmäktige ikväll. Det blev en lång dag och jag var inte hemma förrän vid halv elvatiden. Ärligt talat är jag ganska trött efter debatterande i massor men att stöta och blöta förslag och åsikter är själva demokratins kärna och trots sen timme är det både stort och viktigt. Jag tycker att det är högtidligt att sitta tillsammans och diskutera hur Växjö utvecklas bäst och jag tycker att det är imponerande hur både majoritet och opposition har förberett sig väl och har väl formulerade argument. Heja demokratin!

Hur som helst så vill jag säga att jag är omåttligt stolt över mitt team som med kämparglöd och engagemang höll ut i två dagar. Med stor klokskap, rappa inlägg och väl genomtänkta argument så gick socialdemokraterna upp i talarstolen och levererade. Jag tror att alla ledamöter i vår fullmäktigegrupp var uppe minst en gång - Det är verkligen en styrka att vara många. Själv är jag glad varje dag att jag får vara lagkapten för det laget.

Fullmäktige dag två inleddes med en tyst minut för offren i Orlando. Det var ett fint och värdigt sätt att hedra alla de som föll offer för det fruktansvärda dådet. Vi måste alla stå upp för allas rätt att älska - Tänk att något så självklart ska vara så svårt.

Här är jag och min utmärkta kommunalrådskollega Malin inför dag två i fullmäktige. Självklart är Prideflaggan med för att understryka att kärleken vinner över hatet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?