Ibland är det viktigare att äta tårta och kramas

Igår slutade skolan trots att skolavslutningen var i onsdags. Döttrarna tyckte det kändes konstigt att ha laddat för sommarfest med skolan på onsdag eftermiddag och sen efter tårta i parken ställa om och gå tillbaka till skolan dagen efter. Fast både torsdagen och fredagen hade lite avslutningskänsla över sig och jag tror att de tyckte att det var ganska mysigt trots allt. Vi var några som firade in sommarlovet hos yngsta dotterns kompis igår kväll. Väldigt somrigt med jordgubbstårta, grill och tipspromenad och väldigt svenskt med ett sällskap som stannade ute länge med många filtar för att riktigt kunna njuta av en riktigt kylig sommarkväll.

I tisdags presenterade vi vårt budgetförslag för Växjö, det kan du läsa i sin helhet här. Debattartikeln som jag och Carin Högstedt skrev läser du här.


Budgetfullmäktige är nästa vecka och de stora diskussionerna kommer att ligga på skolområdet och på finansieringen. Den moderatledda majoriteten har valt att finansiera sin budget genom engångsintäkter och utdelning från växjöbostäder. Vad jag tycker om det kan ni läsa här. Vi har valt att finansiera välfärden i Växjö tillsammans genom att alla växjöbor för ta ansvar för den satsningar som behöver göras. Det är både långsiktigt och hållbart. 

Efter skolavslutningen i onsdags så flög jag till Stockholm och till SKL. Tyvärr missade jag kvällsmötet med infrastrukturministern Anna Johansson men ibland är det viktigare att äta tårta och kramas än att stressa iväg någon annanstans. På torsdagen besökte Mikael Damberg oss på SKL gruppen för at prata om näringslivspolitik och om testbädd Sverige. En blir ju inte så lite stolt när en av bilderna han visar är från Växjö och från vårt trähusområde Välle broar.




Det är ganska intensiva men väldigt roliga dagar när det är dags för SKL och det allra viktigaste är nog, alla intressanta och spännande besök till trots, att träffa socialdemokrater från hela Sverige och byta erfarenheter och idéer. Det vill säga om man inte gör som jag - Missar sin sedan länge efterlängtade frukostdejt med Karin från Uddevalla, för att man försover sig. Enormt dålig tajming av mig. 

Idag är det en sedan länge efterlängtad lördag. Jag sitter med balkongdörren öppen och med datorn i knät medan yngsta dottern hänger i sitt rum. I morse tog jag min lördagsrunda till torget och köpte bröd och jordgubbar och snart pyser jag ner till stan för en eftermiddag med lite skönsång från Vivavox medan resten av familjen drar till Östers hemmamatch. Det är inte så dumt att bo mitt i stan, fast ibland skulle jag göra vad som helst för en trädgård med skogen och sjön som granne. 

Trevlig lördag och forza Öster!
Åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?