Maxad taxa

Idag har vi haft kommunfullmäktige och  på dagordningen stod bland annat en höjning av maxtaxan i äldreomsorgen och i omsorgen om funktionshindrade. Den moderatledda majoriteten tyckte att det var nödvändigt att höja maxtaxan trots ett stort prognostiserat överskott för omsorgsnämnden - Det tyckte inte vi.

Förutom maxtaxan debatterades strategiska inköp av mark och hur lärarnas administrativa börda kan minska. Jag har diskuterade också hur introduktionsperioden för nyanställda lärare fungerar och hur vi garanterar meddelarskydd för anställda inom offentligt finansierad verksamhet.

Tack Malin för fint foto på fokuserad debattör :)

Igår tillbringade jag kvällen tillsammans med ett väldigt trevlig gäng och diskuterade hur framtidens boende för äldre skulle kunna se ut. De kallar sig Växjö bogemenskap och har under en tid haft studiecirklar på temat hur fler kan bo i gemenskap och på så sätt också få ett bättre liv. Deras hemsida hittar du här.

Anledningen till att jag fick komma på besök var en motion som jag och Tomas Thornell har skrivit om trygghetsbostäder för äldre. En trygghetsbostad kan du flytta in i utan biståndsbeslut från en handläggare och i anslutning till ditt egna boende finns det gemensamhetsutrymmen där du kan träffas och umgås. På så sätt kan du själv välja när det är dags att flytta, du kan fortsätta att ha ett aktivt liv och umgås på dina egna premisser och du kan bo kvar längre hemma. Helt enkelt smart både för kommunen men framförallt för dig.

De bjöd dessutom på massor av ost till kvällsfikat - kan det bli bättre?

Imorgon drar jag till Stockholm och som vanligt är jag övertygad om att väskan packas bäst samma dag...

/åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En blogg?

"Det heter faktiskt försäljning, inte utförsäljning..."

Gammal högerpolitik, vem är det som tjänar på det?