Färre moderater på förstasidan

I tisdags hade vi besök av inrikesminister Anders Ygeman. Jag och Anna Fransson hade skickat en inbjudan till Anders för att diskutera den polisbrist som finns i Växjö och delar av Kronoberg och för att prata om den särskilda insatsen som polisen nu genomför i Araby. Det blev ett bra besök.




Anders landade strax efter halv tio och vi började dagen hos tisdagsgruppen som kommunen och polisen har tillsammans varje tisdagsmorgon. Verkligen ett bra arbetssätt där kommun och polis kollar hur lägesbilden i Växjö ser ut, diskuterar vad vi kan förvänta oss av veckan och om det finns anledning att gruppera om utifrån det läge som uppstått. Efter det gick vi en promenad i Araby, hade pressträff på Tallgården för att avsluta förmiddagen tillsammans med Växjö kommuns fältarbetare. Där pratade vi tillsammans om vad som görs, vad som skulle behöva göras och på vilket sätt vi kan hjälpas åt för att komma dit. Eftermiddagen spenderade vi på polishögskolan där vi fokuserade på framtidens poliser och på vilket sätt polishögskolan i Växjö kan vara med i den satsning som regeringen nu gör på att utbilda fler poliser. En riktigt bra dag med fokus på samtal, både om hur situationen ser ut nu och vad som behövs för att förändra den.

Pressträff på Tallgården där fokus ligger på Polisen i Växjö och på hur vi bygger Växjö helt.

Samtal på polishögskolan om framtidens polisutbildning

Träff med polis och fältarbetare på Tallgården


Ulf Hedin som är moderat politiker tyckte redan på tisdagen att Anders Ygeman fokuserade helt fel på sitt besök här i Växjö.

Inte har tid att träffa kommunledningen betyder inte har tid att träffa moderata politiker. 


"Ygeman var alltså i Växjö igår, men hade inte tid (läs vågade inte) att träffa kommunledningen om situationen i Växjö. Fegt och oansvarigt av ministern." 


I smålandspostens ledare som han länkar till skrivs det :

 "I Växjö är situationen så illa att det motiverar ett samlat agerande från kommunledning och opposition."  

Alltså nu vet jag inte vilken fot jag ska stå på. Jag som i många fall får anses ingå i kommunledningen träffade Anders Ygeman i princip hela dagen. Självklart pratade jag med honom om den polisbrist vi upplever, självklart påpekade jag det orimliga i att Växjö drabbats hårt av den nya organisationen och som den opposition jag också företräder måste jag nog säga att jag var en del av ett samlat agerande. Jag misstänker att Ulf Hedin egentligen är upprörd över att ingen moderat politiker fick träffa ministern och vara med på bild. 

Att utredningar inte görs, att medborgare inte känner att de får den hjälp de behöver av polisen är verkligen alarmerande. Att poliser i Växjö upplever att de inte räcker till och att de ger uttryck för att de jobbar under stor press måste förändras. Men ett samlat agerande mellan opposition och majoritet kräver att majoriteten litar på att också oppositionen framför det som är viktigt för oss båda. Fast det är klart, med det synsättet så blir det färre moderater på förstasidan. Och kanske trumfar det samtal och möjlighet att komma framåt. 

/Åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En blogg?

"Det heter faktiskt försäljning, inte utförsäljning..."

Gammal högerpolitik, vem är det som tjänar på det?