Först partiledardebatt och sedan bron... Och popcorn?

Jag sitter i min röda soffa och har precis läst igenom handlingarna inför den kommande veckan. I fotöljen mittemot sitter yngsta dottern och har lässtund. Hon har precis knäckt läskoden och är en hejare på ljuda fram varenda ord. Det är en fröjd att lyssna på. "Mamma, jag har läst ut den", säger hon och skuttar stolt upp från fotöljen. Vi har precis infört lässtund, jag föreslog en kvart. "Nej, mamma. Inte mer än femton minuter." Och jag erkänner, jag sa inget mer än att jag tyckte att det var en okej kompromiss. Storasyster kunde knappt hålla sig för skratt...

Ikväll klockan 20 börjar partiledardebatten och jag hoppas verkligen att det blir en debatt som får handla om de frågor som Sverige faktiskt står inför. Om hur vi ska lösa flyktingkrisen, om hur vi får fler männsikor i jobb snart och om hur vi tar krafttag för att våra barn ska få en så bra skola som möjligt. Inte bara en debatt som handlar om vem som ska ta ansvar för en överenskommelse som uppenbarligen har gått i graven. Tro mig, jag är bekymrad över att decemberöverenskommelsen skrotades efter tio månader av alliansen (den skulle ju hålla i åtta år...) Jag är också väldigt bekymrad över att moderaterna verkar vara styrda av kristdemokraternas ungdomsförbund... Men jag är också genuint intresserad av hur de borgerliga tänker sig att mer av skattesänkningar kommer att få fart på jobb och skola. Speciellt med tanke på att vi prövat just det i åtta år utan att skattesänkningarna gett ett särskilt gott resultat. Jag ser fram emot en timme där skillnaderna i svensk politik får ta utrymme och där skattesänkningar kontra investeringar får stå emot varandra i hur vi bygger framtidens Sverige. Och allra mest ser jag fram emot popcorn och det senaste avsnittet av bron...

Nu är lässtunden slut, och vet ni, det är kanske det partiledardebatten borde handla om. Hur vi får fler sjuåringar att knäcka läskoden och ge sig ut på egna läsäventyr.

/Åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?