Oceaner av tid

Imorgon drar jag till Spanien och till Bilbao för att vara med på ICLEIs konferens "Sustainable cities and towns" (Om du klickar kan du se programmet). Det blir nog en fantastisk vecka med mycket jobb och med många seenden och återseenden.

Jag kommer att vara med i flera av programpunkterna, först i ett församtal inför konferensen mellan Energy Cities och ICLEI (båda två organisationer som Växjö Kommun är aktiva medlemmar i). Det ska handla om hur de som organisationer, med olika intiativ men med liknande mål, kan dra nytta av varandra. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett nyttigt samtal för oss alla.

Jag  kommer också vara en del av invigningen av själva konferensen som officiellt öppnar på onsdagen. I November blev jag invald i styrelsen för ICLEIs Europadel och utifrån det har jag blivit ombedd att invigningstala för ICLEIs räkning. Det känns faktiskt lite pirrigt. På onsdag eftermiddag deltar jag i en sk Mayors session, där förtroendevalda från kommuner runt om i Europa kommer att diskutera hinder och möjligheter för en hållbar politik på lokal nivå.

På torsdagen ska jag delta i en panel som heter "The productive City - a concept for transformative actions". Jag kommer att fokusera på hur vi i Växjö har arbetat långsiktigt med klimatfrågan och hur vi har arbetat över partigränserna för att kunna planera långsiktigt. Om hur vi tidigt satte ambitiösa mål och om hur vi utifrån de målen har arbetat målmedvetet i alla verksamheter för att nå dem. Det vill säga om jag inte blir helt starstruck av att det är Jeb Brugmann som kommer att hålla talet som vi sedan ska utgå ifrån. Jeb är en av grundarna till ICLEI och är enligt mig en suverän föreläsare med enorm kunskap om de mekanismer som ligger till grund för städers utveckling. Det kan bli svårt att toppa det i samtalet efteråt...


Såhär fint ser det ibland ut på programsidan.


Ja, det blir en fantastisk vecka - helt säkert så. Jag ska bara se till att packa en väska och förbereda mig lite. Men som en vän på Facebook sa, det är oceaner av tid innan det är dags...

/åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?