Skolspurt

I morse ringde en journalist upp mig och ville att jag skulle kommentera satsningen på 250 nya lägenheter i kommunhuset i Växjö. Klockan var då 08.10. "Skulle du kunna ta det där en gång till" svarade jag frågande tills jag insåg att det på allvar var kallat till en presskonferens på just det ämnet lite senare på förmiddagen. Det är inte utan att jag undrar hur samtalen mellan Växjös alliansföreträdare gick när detta kläcktes... Nåja, här kan du lyssna på mig och Nils Fransson.

Vårt förslag om att höja skatten för att satsa på skolan fick idag bifall av växjöborna. Växjö har fallit i rankingen "Sveriges bästa skolkommun", från plats åtta 2004 till plats 104 idag. Samtidigt släpper Skolverket en rapport om att behörigheten till gymnasieskolan hos Sveriges grundskoleelever sjunker. Det är verkligen att utveckla Växjö i fel riktning. Jag och Martin Edberg fick möjlighet att ge vår syn på varför det ser ut som det gör i Växjös skolor och vad socialdemokraterna tänker göra åt det. Vi har många bra lokala förslag men för att kunna ge Växjös barn och ungdomar de bästa förutsättningarna i skolan så krävs det att vi också har en socialdemokratiskt styrd regering. Imorgon blir det ännu ett tillfälle att prata skola. Då har jag och Bo Frank en skolduell inför lärarnas riksförbunds medlemmar och inför treorna på Katedralskolan. Det blir spännande.

Åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?