En helkväll med kommunens sjuksköterskor

Jag och Gabriella som tog hand om mig under kvällen

Annelie och Nina  hade hand om de andra två bilarna som var ute igår kväll


Sussi såg till att vi var på rätt ställe vid rätt tid och tog hand om telefonen och alla frågor från andra medarbetare. 


Igår kväll hade jag den stora förmånen att få följa med sjuksköterskorna i kommunens kvälls och nattpatrull. Jag gick på mitt pass klockan 15.30 och träffade Gabriella som var min guide genom kvällen. Sussi var kvällens koordinator och Nina och Annelie skötte de andra två bilarna som var ute och rullade.

Gabriella och jag kamperade ihop hela kvällen och vi hann med både planerade och mer akuta utryckningar. Under kvällen fick jag lyssna på många historier, om livet och döden. Om barn och barnbarn och om allt som rör människan i sin allra mest privata sfär. Medan Gabriella gjorde det som skulle göras kunde jag sitta ner och lyssna, hålla en hand eller puffa en kudde och dra till ett lakan. Små små saker som kanske är det allra mest mänskliga.

Vi avslutade passet med att säga hej till nattpatrullen på Väster och till nattpersonalen på Birka. Där hann vi sitta ner en stund och prata om Birka i synnerhet och om omsorg i allmänhet. Gott kaffe fick vi också.

Tack Gabriella, Sussi, Nina och Annelie! Stort tack för allt det jobb ni och era kollegor gör varje timme för att Växjöborna ska få det så bra som möjligt. Och stort tack för fina blommor! Det är ni som skulle haft dem, inte jag.

/åsa

Här är jag laddad och klädd inför kvällens pass.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?