Prisutdelare i Malmö

Igår tog jag tåget till Malmö för att vara med på konferensen Sustainable City Development. Fokus är på vi ska uppnå FNs hållbarhetsmål och det passar bra in i Växjös arbete med Agenda 2030.

Eftersom jag sitter i ICLEIs Europastyrelse  fick jag äran att dela ut pris till årets mest hållbara upphandlingar som kommuner och regioner runt om i Europa har tävlat om under året. Stort grattis till London, Köpenhamn och Riksvaatestat som alla tre har jobbat strategiskt och hållbart för att använda medborgarnas pengar på ett smartare sätt än tidigare.

Inget slår ett tal mitt i ett mingel. Glädjen människor känner när jag ställer mig och pratar en stund om hållbarhetsmålen, om upphandling och om hur den lokala nivån faktiskt gör skillnad kände inga gränser :) 

Köpenhamn tar emot priset för bästa hållbara upphandling. Bra jobbat av Köpenhamn att via upphandlingsverkyget se till att 90 procent av maten som serveras av kommunen är ekologisk.

Om jag ska vara helt ärlig så är rollen som prisutdelare inte helt bekväm för mig men jag tror vi fick ihop det bra. Vinnarna var glada i alla fall och det är ändå huvudsaken. Om ni vill läsa mer om vad jag hittat på som styrelseledamot i ICLEI så ta en titt på det här inlägget och det här inlägget. Där kan ni läsa om hur det gick när jag helt plötsligt blev ansvarig för en konferens i Bilbao. Så kan det gå.

/åsa


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En blogg?

"Det heter faktiskt försäljning, inte utförsäljning..."

Gammal högerpolitik, vem är det som tjänar på det?