Karl-Oskar dagar, Bröllop och marknadshyror

Den kom med besked i år, hösten. Kall och ruggig mitt under Växjös stadsfest. Jag som bor precis vid teatertorget märkte inte att hösten hindrade växjöborna från att festa natten lång.Utanför mitt fönster pågick festen fram till småtimmarna och det kändes bitvis som att den utspelade sig i vårt sovrum. Fast det är inte så mycket att klaga på, det är ganska härligt att lyssna på.

Idag är det dags för bröllop. Jag ska få äran att viga två vänner till mig och det kommer att bli så ljuvligt fint. Efter att ha samlat ihop och packat in och ut partiets alla saker inför Karl-Oskar idag så ska jag sätta mig med en kopp kaffe och gå igenom det allra sista inför vigseln. Jag lovar att det är en fin helg för bröllop.

Så kom då en debattartikeln från socialdemokratiska studentklubben på handels i Stockholm där marknadshyror var svaret på bostadsbristen. Vad säger man? Förutom att så inte är fallet. Det blir näppeligen fler hyresrätter för att vi höjer priset på de vi redan har byggt. Det blir möjligen en ännu mer segregerad bostadsmarknad. Sedan delar jag inte artikelförfattarnas bild av dagens hyressättningssystem där jag tror att författarna är kvar i en tid som faktiskt är förgången på hyresmarknaden.

Nej, det stora problemet är ojämlikheten mellan upplåtelseformerna. En nybyggd bostadsrätt kan vara upp till 2000 kronor billigare per månad än en identisk lägenhet som är hyresrätt. Märkligt? Nej, inte alls. Så länge vi fortsätter gynna det egna ägandet samtidigt som vi missgynnar det hyrda boendet så ser det ut på det viset. Vi lade i veckan ett förslag om att differentiera priset på mark beroende på upplåtelseform. Det vill säga att marken blir billigare om du bygger hyresrätter än bostadsrätter. Ett smart sätt att komma tillrätta med missgynnandes av hyresrätter i en stad som behöver bygga betydligt fler. Ett betydligt bättre sätt än att höja hyrorna ytterligare...

Nu mot kaffekokning!
/åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?