Dags att återuppstå #9

Det är vår i luften och det är dags för mig att återuppstå på bloggen. Jösses, det har hänt en del sen sist men så är det ju alltid. Livet händer. I februari var det ett år sedan jag avgick som kommunalråd och sen dess har jag försökt att vila mer och rehabilitera mig på de sätt jag har kunnat. Jag har begravt min mamma, vilket var helt hemskt och jag har fått reda på att jag ska bli moster, vilket är helt himmelskt.

Jag har myst med döttrarna och bråkat en del. Tagit långa promenader och en del kortare. Jag har haft många inställda träningstillfällen (lite för många men skam den som ger sig) och tillbringat ganska mycket tid på tåget. Som hållbarhetsansvarig i Lakers har jag utvecklat ett hockeyintresse som jag inte hade en aning om att jag hade anlag för. Dessutom har jag fått knyta massor av skridskor på förväntansfulla blivande hockeyproffs.

I min kontrob ligger det hur många offentliga utredningar som helst, många har jag läst - en del ligger orörda. På Karlavägen i Stockholm finns det ett kontor som jag för tillfället kallar mitt och våningen under ligger nordens längsta kontorskorridor. Jag har blivit med kansli och jag har utsetts till regeringens särskilda utredare gällande bostadsbidrag och underhållsstöd. Så mycket kunskap som jag får träffa och ta del av. Ibland gör det mig nästan överväldigad.

Och en sak till, jag står på plats #9 på Socialdemokraternas lista till EU-parlamentet. Alltså, hur coolt är inte det? Det vore verkligen en dröm att få ta tag i klimatfrågan och öka jämlikheten i Europa. För en sak är jag övertygad om - ska vi kunna ställa om till ett hållbart och klimatsmart samhälle måste vi ta vår utgångspunkt i att öka jämlikheten. Det är inte bara görbart. Det är också helt nödvändigt.

/Åsa







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?