Sömnlös i Seuol

Oj, vilken dag. Jag reste hemifrån klockan halv åtta igår och nu är klockan där jag är redan 20.15 på kvällen dagen därpå. Det här med tidsskillnader vänjer jag mig aldrig vid. Hela kroppen undrar "vad är klockan, EGENTLIGEN?" och svaret är att jag inte har en aning. Vi landade i Seuol imorse och sedan dess har vi varit igång. Det är ingen idé att somna för tidigt för då kommer en aldrig ikapp. Idag har vi träffat Julias vänstudent Jailin och hon har visat oss runt i staden. Vi har gått, vilket efter tio timmar på ett plan är fullständigt ljuvligt och vi har ätit koreansk mat i ett hål i väggen på en bakgata. Nästa gång äter jag nog någonannastans...

Imorgon ska jag vara med på en workshop om fjärrvärme tillsammans med flera asiatiska städer. Jag ska berätta om Växjös fjärrvärme, hur tankarna gick när vi bestämde oss för att helt byta till biobränsle och varför vi tycker att fjärrvärmen i de allra flesta fall är oslagbar. Det kommer att bli en bra förmiddag med, gissar jag, många frågor och funderingar. Har jag tur hinner jag smita så att jag kan vara med och träffa borgmästaren i Seuol, om inte så får Bo och Julia sköta det själva.

Min stora insats här på konferensen ligger på torsdag. Då ska jag och Councillor Cathy Oke moderera en av de högprofilerade seminarierna här i veckan. "Women leaders - transforming cities". Jag är lite nervös inför det då jag och Cathy inte hunnit stämma av riktigt ordentligt än, men i konferenstid så är det gott om tid kvar tills dess så det löser sig nog.

Såg att regeringen satsar både på järnväg och på lokala klimatinvesteringar, riktigt bra satsningar. De kommer att göra skillnad för växjöborna. Klimatsatsningar som passar Växjö, Europas grönaste stad som hand i handske.

Min kommuntelefon har helt slutat att fungera så vill ni mig något när jag är här, mejla eller försök nå mig via Bo eller Julia.

Ha det fint!
Åsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Siffror, känslor och Sverigedemokrater

Maxad taxa

En budget för många eller några få?